Wyzwania Noworoczne

by - 06:45:00



Chodź styczeń nigdy nie był moim ulubionym miesiącem, to powoduje stan pewnego podniecenia. Takiego, które towarzyszyło mi kiedyś przed rozpoczęciem roku szkolnego. Pamiętacie to mrowienie w brzuchu...nowy piórnik, zeszyty, kalendarz i poczucie że zaczyna się nowy rozdział w życiu.
Zawsze pisałam pamiętnik. Dziś poniekąd zastąpiłam kilkunastostronicowy zeszyt blogiem, jednak w życiu realnym, bez namacalnego kalendarza- jak bez ręki. Skrupulatnie zapisuję wszystkie ważne daty, cele (te bliższe i marzenia). W pewien sposób daje mi to poczucie bezpieczeństwa i świadomość że panuję nad sytuacją.



Kalendarz na 2017 rok, nie jest jeszcze uzupełniony. Brakuje mi chwili by się wyciszyć i zebrać myśli. A w ostatnim czasie kiedy nadarzała się taka okazja uciekałam do książek.
Któraś z moich Czytelniczek, w jednym z komentarzy poleciła mi pozycję ( o jakże intrygującym tytule) ,,Sekretne życie drzew,, Kilkakrotnie przeglądałam ją w księgarni, ale do zakupu skusiłam się niedawno. Mam taką przekorną naturę, że zazwyczaj gdy większość się czymś zachwyca, muszę odczekać by odkryć to po swojemu. Podobnie było z lekturami w szkole, czytałam to co mnie interesowało, a nie to co kazali. Polonistka dała mi spokój, kiedy w końcu zorientowała się że znam polskich wieszczów, niekoniecznie z lekcji ;)
Wracając jednak do wspomnianej książki. 
Maja Popielarska napisała o ,,Sekretnym życiu drzew,,  cytuję ,,książka ta powinna znaleźć się na półce każdego, komu zależy na zrozumieniu przyrody i na jej losie, kto ma zielone serce,,
Od siebie dodam- Uczy szacunku do przyrody i udowadnia, że pomimo postępu, natura i tak jest od nas mądrzejsza.



Grzegorz widząc mnie z książką, był miło zaskoczony że sięgnęłam po literaturę z innej półki
podobno ,,ile można wałkować jeden i ten sam temat,,
Jak odpowiedziałby stryj -ano można...
Przez miniony rok zagłębiałam historię II wojny światowej.
Tak powstała poniższa lista, składająca się z wspomnień , literatury faktu, dokumentów, prozy; krążących wokół zagadnienia.




1. KULISY WIELKIEJ ZBRODNI Irena Bednarek
2. TRZECIA RZESZA W ŚWIETLE NORYMBERGI Joe Heydecker Johannes Leeb
3. WSPOMNIENIA Walter Schellenberg 
4. SNAJPERZY DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ Praca Zbiorowa 
5. ZLIKWIDOWAĆ NA MIEJSCU! Z DZIEJÓW OKUPACJI HITLEROWSKIEJ W KRAKOWIE
Roman Kiełkowski
6. POD BICZEM SWASTYKI Lord Russel
7. W KRĘGU HITLERA Marian Podkowiński
8. NOTATNIK Z NORYMBERGI Borys Polewoj
9. HIMMLER Roger Manvell Heinrich Fraenkel 
10. NAPRZÓD I NIE ZAPOMNIEĆ Świadectwo Niemieckiego Antyfaszystowskiego Ruchu Oporu
11. SZKOŁA JANCZARÓW Alojzy Twardecki
12. W NOCY I MGLE Marta Michalska
13. TYLKO JA SAMA Roma Ligocka
14. HITLEROWSKI RABUNEK DZIECI POLSKICH Roman Hrabar
15. JABŁKO GRANATU Halina Auderska
16. DZIECI HITLERA  Dorothee Schmitz-Koster Trisyian Vankann
17. LEBENSBORN. ŻYCIE I MIŁOŚĆ III RZESZY Johann Bender
18. NAZISTKI. OKRUTNE, WYRACHOWANE, ULEGŁE Paul Roland
19. ORGANIZACJA LEBENSBORN Voler Koop
20. ŻONY SS-MANÓW KOBIETY W ELITARNYCH KRĘGACH TRZECIEJ RZESZY Gundrun Schwarz 
21. JANCZAROWIE XX WIEKU Roman Hrabar
22. LEBENSBORN CZYLI ŹRÓDŁO ŻYCIA  Roman Hrabar
23. WSPOMNIENIA RUDOLFA HOESSA Komenda Obozu Oświęcimskiego
24. JOSEF MENGELE DOKTOR AUSCHWITZ Ulrich Volklein
25. PRZETRWAŁAM. ŻYCIE OFIAR JOSEFA MENGELE Eva Mozes Kor Lisa Rojan Buccieri
26. MENGELE. POLOWANIE NA ANIOŁA ŚMIERCI Gerald L.Posner John Ware
27. KUKIEŁKI DOKTORA MENGELE Yehuda Koren Eliat Negev
28. BYŁEM ASYSTENTEM DOKTORA MENGELE Nikolas Nyiszli
29. OKUPACJA I MEDYCYNA Wybór artykułów z ,,Przeglądu lekarskiego-Oświęcimskiego,,
30. AUSCHWITZ. MEDYCYNA II RZESZY I JEJ OFIARY Ernest Klee
31. ADOLF HITLER STADIUM ZBRODNI L.Czarnaja D. Mielnikow
32. KAT HITLERA BIOGRAFIA REINHARDA HEYDRICHA Robert  Gerwarth
33. INŻYNIEROWIE. TAJNA ARMIA HITLERA Blaine Taylor
34. TAJNE BRONIE HITLERA. ŚLAD POLSKI Sławomir Kordaczuk Bogusław Wróbel
35. TAJNA BROŃ III RZESZY.  LOTNICTWO. ARTYLERIA. MARYNARKA. BROŃ PANCERNA Roger Ford
36. PRAWDA O WUNDERWAFFE Igor Witkowski
37. SIÓDMY KRZYŻ Anna Seghers
38. DYMY NAD BIRKENAU Seweryna Szmaglewska
39. MÓJ OJCIEC HANS FRANK Nikolas Frank
40. PODZIEMIA W GÓRACH SOWICH I ZAMKU KSIĄŻ Piotr Kruszyński
41. Z OTCHŁANI Zofia Kossak
42. ZABIJCIE WSZYSTKICH Lukasz Gładysiak 
43. NAZIŚCI I OKULTYZM. CIEMNE NOCE TRZECIEJ RZESZY Roland Paul
44. KOŚCIÓŁ SZPIEGÓW. TAJNA WOJNA PAPIEŻA Z HITLEREM Mark Riebling
45. DZIENNIK Anne Frank
46. SĄSIEDZI NAZIŚCI. JAK AMERYKA STAŁA SIĘ BEZPIECZNYM SCHRONIENIEM LUDZI HITLERA Eric Lichtblau
47. FARBY WODNE Lidia Ostałowska
48. DROGI MOJEGO ŻYCIA. WSPOMNIENIA SKRZYPACZKI Z BIRKENAU
Helena Dunicz Niwińska
49. ZAGŁADA W PAMIĘCI WIĘŹNIÓW SONDERKOMMANDO Piotr M. A Cywiński
50. ALLAN STOOB ŁOWCA NAZISTÓW Saul Wordsworth
51.  ŁOWCA NAZISTÓW Efrain Zuroff

Pamiętacie jak w ubiegłym roku krążyły w internecie przeróżne wyzwania książkowe?
Pomyślałam że zbiór przeczytanych pozycji, może zainspiruje Kogoś z Was do poszerzenia horyzontów.
Od razu uprzedzam że książki pochodzą z różnych źródeł...niektóre z tytułów znajdziecie jedynie w antykwariacie, na allegro pojawiają się pojedyncze egzemplarze.
Polecam oprócz księgarni, zajrzeć również do biblioteki ;) 


A dlaczego II wojna światowa?
Pomimo tego że zdawałam maturę z historii (co uważam ze jeden z głupszych życiowych pomysłów) takiego głodu wiedzy nie poczuła nigdy wcześniej. Zawsze ciekawił mnie regionalizm, obrzędowość, naleciałości kształtujące nasze postawy wynikające z miejsca zamieszkania. Często zazdrościłam tym, którzy mogli czerpać historyczną schedę po przodkach.
Niestety u mnie było trudniej. Urodziłam się na tzw. ziemiach odzyskanych. Tuż po wojnie tereny te zamieszkiwał istny kugiel kulturowy (Polacy, Ukraińcy, Włosi , Żydzi i Niemcy). Trudno było o bliższe więzi i przekaz międzypokoleniowy. Dla większości przybyłych tu ludzi, zaczęło się nowe życie. 
Historię układano ze strzępek opowieści, zasłyszanych legendy i nielicznych dokumentów, które po wojnie zaginęły (powiedzmy). W ubiegłym roku, w temacie nastąpiło pewne ożywienie .
A to za sprawą ,,złotego pociągu,, (pozwólcie że wnioski na ten temat zachowam dla siebie)
Powoli zaczęły wypływać na światło dzienne nowe fakty, które z ciekawością śledziłam.
I nierzadko z uśmiechem...zwłaszcza kiedy oglądałam reportaże z cyklu ,,spędziliśmy noc w terenie i udało nam się odkryć ...(i tu proszę sobie wybrać) obóz, sztolnie , baraki, worki z cementem,,
Niektórzy z Was pamiętają z dzieciństwa trzepaki i bloki z wielkiej płyty, my jako kilkunastolatkowie biegaliśmy po sztolniach które teraz są główną atrakcją turystyczną regionu. Należałam do grupy harcerzy- zapaleńców i badawcze wyprawy do lasu były czymś powszechnym. 
Ba! Często nie zdawaliśmy sobie sprawy z niebezpieczeństwa, nie znaliśmy martyrologi tych miejsc, A wszystko sprowadzało się do szukania ukrytych skarbów,  po które przecież w każde wakacje wypasionymi kamperami, wracali Niemcy ;)
Podsumowując kilkoma słowami, zainteresowałam się własnym podwórkiem.
Do czego Was serdecznie zachęcam, czas niestety bezlitośnie zaciera wszelkie ślady.


Rozpisałam się niepotrzebnie a miało być tylko o książkach ;)

Miłego weekendu Wszystkim życzę!
Dziękuję za troskę, rodzina wróciła do ,,żywych,,



You May Also Like

12 komentarze

  1. U mnie kalendarz już ogarnięty w miarę na szczęście. Książkę "Sekretne..." też mam i właśnie niebawem się do niej zabieram :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie przeczytam, jakie masz odczucia po lekturze.

      Usuń
    2. O, widzę, że ta co mi dała książkę, wpisała się poniżej ;) :D Na pewno napiszę kilka słów u siebie jak już skończę (tudzież będę w trakcie).

      Usuń
  2. Imponująca lista - naprawdę podziwiam twoje zgłębienie tematu. A to "rozpisanie" jest jak najbardziej potrzebne i to jeden z najciekawszych fragmentów jakie ostatnio czytałam na blogach. Świetna podpowiedź na spędzenie zimowych, mroźnych dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ogromnie mnie cieszy, że lista może być dla kogoś siłą sprawczą;)
      Pozdrawiam i życzę długich wieczorów.

      Usuń
  3. Spisuję listę, jest wspaniała i imponująca. Punkt 24 czeka na mnie na półce w kolejce do czytania. Teraz czytam Złodziejkę książek. Też polecam. A z tej tematyki jeszcze Urodzeni, by żyć Wendy Holden. Byłam na spotkaniu z autorką. Koniecznie do przeczytania! Też często wracam do lektur z tego okresu historycznego, ale co jakiś czas muszę robić sobie przerwy, bo ogrom opisywanego tam cierpienia jest nie do zniesienia. Na pewno kilka z tych pozycji przeczytam, bo do tematu wracam. I pozwól, że zrobię podobną listę u siebie o książkach na temat...zobaczysz jaki, nosiłam się z podobnym zamiarem jakiś czas temu :-) Mogę powołać się na Ciebie piszący mojej liście? Piękne zdjęcia na Instragramie, rozumiem, że tam byłaś, a potem zawiesiłaś zaglądanie? Z umiarem IG jest źródłem pięknych zdjęć i czasem inspiracji. Serdeczności :-)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dominiko, chyba zdublowały się Twoje komentarze ?
      Polecony tytuł sprawdzę. Domyślam się wokół jakiej tematyki krążysz, oczywiście jeśli tylko masz ochotę powołać się na mnie, będzie mi miło.
      Na IG byłam, ale jakoś tak cały czas zastanawiałam się czy jest mi ta aplikacja potrzebna. Będę się pojawiać ale zdecydowanie preferuję blog ;)

      Usuń
    2. Kamilo :-) Ja też będę na blogu, IG z doskoku czasem. Tak, komputer mi wariował i myślałam, że komentarz się nie zamieścił, stąd duble :-) poprawka- nr 27 będę czytać. A Tobie polecam Jodi Picoult To co zostało. Tez tematyka Holocaustu i problemu wybaczania. Dobrego weekendu, uciekam z wirtualnego świata :-)

      Usuń
  4. Chyba każdy z nas będąc dzieckiem na swój sposób{odkrywczy}poznawał historię swojego miejsca.Uwielbiałam wyprawy poznawcze.Najbardziej emocjonujące było penetrowanie bunkrów,podziemi kościołów[gdzie znajdowalismy stare monety,banknoty,pisma.Tak naprawdę historię mojego miejsca urodzenia i życia poznałam dzięki dziadkowi,historykowi,którego opowieści mogłam słuchać bez końca.Dziadek prowadził swój dziennik,cos w rodzaju pamiętnika.gdzie słowem uwieczniał wazne wydarzenia,sytuacje.Pamiętam,że był przechowywany przez niego w piwnicy domu.Będąc w szkole średniej to on opowiedział mi o Katyniu.Pamiętam jak dziś lekcję historii, kiedy to wspomniałam o tym.Profesor jak oparzony wyskoczył na korytarz,sprawdzić czy aby ktoś nie podsłuchuje pod drzwiami.Kapitalny post Kamilo.Pozdrawiam Roksana

    OdpowiedzUsuń
  5. ps.Historia to nasza tożsamość.Roksana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniała lekcja historii. Twój dziadek musiał być fantastycznym człowiekiem i życiowym przewodnikiem.
      Dobrze że istnieją ludzie dla których, prawda jest najważniejsza.

      Usuń
  6. Podziwiam! Lista imponująca!
    Jestem bardzo ciekawa tej książki "Sekretne życie drzew" Póki co podobnie jak zeszłoroczny, tak również ten rok zaczęłam z książkami R.P Evansa. Bardzo lubię jego książki.
    Moc serdeczności przesyłam i pięknego tygodnia życzę!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin

https://www.instagram.com/home_fragrance/