Niedziela Palmowa

by - 09:10:00

 Kolorowe korowody palm, są juz nikłym wyjątkiem, w czasie rozpoczynającego się Wielkiego Tygodnia.
Szkoda, gdyż takie obchody nadawały całej Wielkanocy, ludowych rumieńców.



 Wielu etnografów twierdzi, że zwyczaj przystrajania rózeg wierzbowych, zieleniną i wstążkami łączy się z pradawnym świętem wiosny.
Św. Jan opisuje w ewangelii wjazd Pan Jezusa do Jerozolimy i lud witający go palmowymi gałązkami
Genezy możemy doszukiwać się również w wielu prastarych legendach.




To jedna z moich ulubionych, dotycząca roślinności wykorzystywanej przy wiciu palm.

,,...po śmierci Jezusa, gdy cała przyroda pogrążona była w żalu, sosna rzekła: On umarł więc na znak żałoby przybiorę ciemny kolor i szukać będę miejsc odludnych. Winorośl usłyszawszy smutne wieści, szepnęła: Z żalu pociemnieją moje jagody, a z prasy, w której wyciskać je będą,spłynie Lacrima
Christi. Cis na znak żałoby odezwał się : on umarł teraz będę rósł tylko na cmentarz, pszczoła pod karą śmierci nie dotknie moich zatrutych kwiatów, ptaki na mych gałęziach śpiewac nie będą
Jedynie topola pozostała niewzruszona i rzekła: Cóż mnie to obchodzi? On zmarł z powodu grzeszników, a ja jestem niewinna, zostanę taką , jaka byłam. I za ten brak uczuć liście topoli skazane zostały na wieczne drżenie...,,

/źródło-Polskie Tradycje Świąteczne/



You May Also Like

15 komentarze

  1. Piękna legenda, nigdy o niej nie słyszałam.
    Pozdrawiam i gratuluję wygranej nagrody u mnie :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się spodobała ta legenda i dziękuję ci za nią. Dobrze że są jeszcze miejsca, gdzie można takie perełki znaleźć. Ciekawa jestem skąd pochodzą te zdjęcia. Szkoda, że takie barwne korowody widuje się coraz rzadziej - stroje ludowe przepięknie komponują się z palmami. Zdarzyło mi się raz być w niedzielę palmową w Lipnicy Murowanej i to jest naprawie niezapomniane przeżycie, choć tam takich strojów raczej nie widziałam, a jedynie palmy były niesamowite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wiele można czerpać z naszych tradycji, a niestety to wszystko zanika...
      Co roku w moim mieście odbywa się konkurs palm wielkanocnych, które w niedzielę poprzedzająca Wielkanoc, prezentuje zespół ludowy.

      Usuń
  3. Piękne palmy! Rozkoszowałam się widokiem :-)
    właśnie rozmawiamy w pracy o zwyczajach Wielkanocnych - np. zjedzenie bazia z palmy dla zdrowotności ... w mojej nie było bazi ;-(
    Wszystkiego dobrego na Święta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwono, po przyjściu do domu w niedziele palmową , poświęconą witką należało wychłostać rodzinę -również ku zdrowotności ;)

      Usuń
  4. Wspaniała legenda. Kompletnie mi nie znana. Fajnie, że się z nami podzieliłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu uwielbiam przekopywać stare książki związane z tematem...nasza tradycja jest ogromnie bogata, nie tylko w legendy.

      Usuń
  5. Bardzo przyjemnie czytało się tego posta:) Dobrze, że niektórzy obchodzą jeszcze tak szczerze nasze polskie zwyczaje i tradycje! To bardzo dobrze:) Gratuluje oczywiście i Pozdrawiam!

    floweryelephant.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabrzmi patetycznie , ale to nasze największe dziedzictwo.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Ale kolory, głowa mała, piękne zdjęcia.
    Kamizelkę taką odziedziczyłam po babci Katarzynie z Zebrzydowa.
    Niestety za mała :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow...zazdroszczę ...w mojej rodzinie zachowało się troszkę pamiątek , niestety strój ludowy żaden, za czym ubolewam ogromnie ;(
      A kamizelki pilnuj-zachowasz dla potomnych ;)

      Usuń
  7. Ja z tych co chociaż okruszkami chce zachować cokolwiek z tradycji i przekazać dalej ..... dlatego urzeka mnie widok kolorowych palm i chętnie podążam za nimi aż do Lipnicy ....
    Cudna legenda,nie znałam....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Lipnicy czytałam ...może jak młodsze dziecię podrośnie zaplanuje wycieczkę ...dziękuję że mi przypomniałaś.

      Usuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin

https://www.instagram.com/home_fragrance/