Janusz Korczak

by - 04:20:00

 2012 został ustanowiony rokiem Janusza Korczaka.

,,Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. 
Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka,,


Niezwykła postać, potrafiąca dostrzec w dziecku autonomiczną jednostkę, która posiadała
własne zainteresowania i potrzeby.
W świecie gdzie respektowanie jakichkolwiek konwencji było abstrakcją, On dawał jasny przekaz-
dzieci należy traktować poważnie!

 ,,Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil,,


Nigdy nie zapomnę epilogu z filmu Andrzeja Wajdy ,,Korczak,,
kiedy to  wychowankowie domu dziecka, 
wyskakują z pociągu śmierci i rozpływają się w mglistej otchłani .
Ta eteryczna scena pozostawia po sobie jakąś pustek i żal ,
że to wszystko wydarzyło się naprawdę.

You May Also Like

4 komentarze

  1. On prawdziwie kochał dzieci.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. "Bo dorosłemu nikt nie powie: 'Wynoś się', a dziecku często się tak mówi. Zawsze jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny. Pędrak, brzdąc, malec, rak - nawet kiedy się nie gniewają, kiedy chcą być dobrzy. Trudno, przyzwyczailiśmy się, ale czasem przykro i gniewa takie lekceważenie."

    OdpowiedzUsuń
  3. -Violetka-
    Tak prosto i mądrze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedziałam, że to rok Janusza Korczaka ale cieszę sie. Jako pedagog jako rodzić i jako człowiek po prostu bardzo go cenie.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin

https://www.instagram.com/home_fragrance/