Kapliczki

by - 03:18:00


Kiedyś, gdy bezpieczna przestrzeń zamykała się w obrębie własnego gospodarstwa i pól uprawnych, istniały miejsca które należało omijać,
To właśnie na rozstajach dróg, często stawiano krzyże i kapliczki.
Przypisywano im magiczną moc, miały chronić przed żywiołami i urokami.
Dziś przydrożna architektura przyciąga uwagę ludową kolorystyką, skrywa tajemnice które zapewne znają tylko jej opiekunowie.
Z biegiem lat kapliczki pochłonęła rozrastająca się wieś.
Na swojej drodze spotykam też takie, które zapomniane chowają się wśród zarośli.
Niosą przesłanie, często zachwycają bryłą, wyryta sentencja zapada w pamięć.























Spodziewam się, że publikując ten post, skłonię Was do pochylenia się podczas przemierzania wakacyjnych szlaków, nad tym osobliwym dziedzictwem.
Moja kolekcja figur przydrożnych nieustannie się rozrasta, a jestem przekonana że i w Waszym sąsiedztwie macie podobne perełki. 

Do jutra !

You May Also Like

8 komentarze

  1. Też zwracam uwagę na kapliczki, w moich myślach są i będą... nawet powiem więcej, jedna z takich kapliczek, jest na terenie mojej posiadłości... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fiu, fiu...własna kapliczka. W mojej części Polski, jest ich zdecydowanie mnie, ale to ziemie odzyskane ;)

      Usuń
  2. Wspaniała fotorelacja. Ja w takich miejscach czuję Moc.

    OdpowiedzUsuń
  3. My ostatnio z drugą zaprzyjaznioną rodziną odbudowaliśmy kapliczkę rozjechaną przez TIRa przy drodze na naszej wsi; do pełnej świetności jeszcze jej daleko, ale robimy to stopniowo ze względu na ograniczony budżet...
    Pozdrawiam serdecznie!
    Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilono, miło przeczytać, że są jeszcze osoby którym zależy na takim dziedzictwie.
      Pisząc swój komentarz przypomniałaś mi o pewnej kapliczce, znajdującej się w moim rodzinnym mieście...ciekawi mnie jej stan(?)...może podobnie trafiła na dobrych opiekunów.

      Usuń
  4. Hurra! Nareszcie mi się Twoje posty wczytują :)
    Kolekcja kapliczek wyjątkowa.
    Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ania, problem był szerszy. Nie tylko u Ciebie nie wyświetlał się blog.
      Mam nadzieję, że teraz będzie działać. Chodź po tym majstrowaniu przy szablonie zniknęła mi muzyka ze strony ;(

      Usuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin