Browar w Sobótce

by - 12:40:00


 Właściwie to Browar w Sobódce-Górce nie był planowaną ,,atrakcją,, podczas weekendowej wycieczki. Jednak wszelkie ruiny tak bardzo przyciągają moją uwagę, że nie mogłam przejechać obok tego miejsca obojętnie.


Na początku ubiegłego stulecia, produkcja Browaru swoim zasięgiem obejmowała cały Dolny Śląsk.
Powstawało tu piwo leżakowe typu ,,Koźlak,, 
Niestety w 1997 roku Kierownictwo Zakładów Piwowarskich zadecydowało o zamknięciu obiektu.




 Szukając informacji o Browarze natrafiłam na ciekawostkę, która dowodzi że część nadziemna to jedynie wierzchołek tajemnicy jakie kryje teren.
Cytuję 

Wyjątkowo ciekawe są podziemia browaru (leżakownia). Została ona wykuta w skale góry Ślęży, dzięki czemu panował w niej specyficzny mikroklimat i dobre warunki termiczne. Część pomieszczeń została wykonana tak aby ich konstrukcja przypominała termos. Na skale, w której zostały wykute, budowano ścianę i w pewnym ostępie od niej budowano kolejną cienką ściankę; dzięki takiemu zabiegowi do wolnej przestrzeni można było wsypywać lód. Sieć tuneli jest imponująca. Jeden z udziałowców von Kulmitz nakazał wykuć sztolnie w masywie Ślęży, których zadaniem było zbieranie i filtrowanie wody - ta następnie gromadziła się w olbrzymich zbiornikach w podziemiach browaru
 (żródło Wikipedia)


Szkoda dawna świetność tego miejsca, zniknęła wraz z ostatnimi zapasami produkcji.





 Mam nadzieję że ostatnie dni minęły Wam radośnie i beztrosko.
Niestety my mieliśmy okazję naocznie przekonać się o tym, jak człowiek potrafi być bezsilny wobec żywiołu. I jak groźna potrafi być górska woda, wzbierając po trzygodzinnej ulewie.

Spokojnej nocy.



You May Also Like

13 komentarze

  1. Przepiękne miejsce:)
    pozdrawiam majowo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalio miło że podzielasz mój zachwyt;)

      Usuń
  2. Takie miejsca i nas zawsze przykuwają, czy to właśnie swoją historią, tajemniczością czy często nawet fotogenicznością...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ruiny są dla mnie niezwykle inspirujące i fotogeniczne.
      Zwłaszcza kiedy na ich podstawie, można odtworzyć niezwykłą historię.

      Usuń
  3. Interesujące zdjęcia i miejsce warte uwiecznienia!
    Współczuję - żywioł potrafi naprawdę zaskoczyć człowieka...
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat nam udało się szczęśliwie wrócić do domu. Jednak tego, feralnego weekendu wielu ludzi miało ciężką noc.

      Usuń
  4. Znam te okolice, wielokrotnie penetrowałem podziemia i potwierdzam-teren skrywa wiele tajemnic.

    OdpowiedzUsuń
  5. p.s. Zapomniałem dodać. Amatorom polecam zwiedzanie bezpieczniejszych tuneli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet taka myśl nie zaświtała mi w głowie...może 20 lat temu ;)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Mroczne to było wejście do tunelu i chłód który wydobywał się z środka.

      Usuń
  7. Przepiękne miejsce, uwielbiam takie klimaty. Zawsze bardzo mnie zastanawia jacy ludzie tam mieszkali i jak wyglądało ich życie :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkoda takiej pięknej zabudowy. Taki piękny browar niszczeje, a nowe powstają w metalowych halach... Bez sensu :/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin

https://www.instagram.com/home_fragrance/