Pawie piórko

by - 08:23:00

  
Tak jak ludowość przeplata się z religijnością, tak ostatnio moje myśli krążące wokół rodzinnych świąt, przeplatając się ze słowem tradycja.


Folkowe akcenty były mi zawsze bliskie.
Mam takie małe postanowienie, że przyszłoroczna Wielkanoc będzie ich ukoronowanie.


Tymczasem przedpokój zdobią pawie pióra.


Zawsze ciekawiła mnie geneza krakowskiego stroju ludowego
(najbardziej znanego ubioru regionalnego).
Jako odbicie kulturowego rozwoju wsi, zastanawiałam się skąd właściwie te pióra?


Niektóre źródła donoszą, że przywędrowały z rycerskich hełmów, bogato zdobionych pióropuszami.
Inni twierdzą ,że to walory estetyczne ptaków zadecydowały o umiejscowieniu na czerwonej rogatywce.
Faktem jest ,że paw był jednym z najstarszych, udomowionych ptaków.
Dawniej ozdoba parków i pałaców...a dziś
no właśnie ?

You May Also Like

13 komentarze

  1. DLA MNIE PAWIE OCZKO...TO JEDEN Z WIELU CUDÓW STWORZENIA:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze uważam ,że kolorystyka zaczerpnięta z natury nie może być przypadkowa i zawsze jest trafiona.

      Usuń
  2. Najpiękniejsza dekoracja - ta z pawimi piórkami i baziami, cudowna:D
    A kolor na ścianach to błękitny? bardzo fajnie wygląda z ciemna podłogą.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamierzony była szarość w odcieniu błękitu , ale jak wiadomo niektóre próbniki kłamią ;)
      Po malowaniu okazało się ,że to błękit z nutą szarości.

      Usuń
  3. Cudne inspiracje. Dzisiaj jest rzadką ozdobą domów.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda prawda? podobno pawie nie są specjalnie wymagającymi ptakami.

      Usuń
  4. Piękne, ale mnie się w głowie kołacze, że babcie opowiadały o nieszczęściu jakie pawie pióra przynoszą. Czy to możliwe jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze , nigdy o tym nie słyszałam.
      Jedynie wzbraniam się przed konwaliami w bukietach ślubnych.

      Usuń
  5. cudne te wianki :-)
    Pawie kiedyś były ozdobą bogatych dworków szlacheckich :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dworków szlacheckich jak na lekarstwo to i pawie na wymarciu ;)
      Chociaż znam takiego jednego, który pomieszkuje w pobliskiej palmiarni.

      Usuń
  6. pięknie pawie pióro ! zawsze chciałam takie mieć.. a dodam, że masz świetne wnętrze i dobrze dopracowane dodatki :) Pozdrawiam, www.monika-paula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za miły komentarz i obiecuje wpaść z rewizytą.

      Usuń
  7. Radosnych Swiat!!
    Pozdrawiam cieplo :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin