KU PAMIĘCI !

by - 11:00:00


W mojej okolicy, znajduje się jeden z najstarszych kościołów drewnianych w Europie, przylega do niego zabytkowy cmentarz. Spacerują pomiędzy nagrobkami łatwo oddać się chwili zadumy, duch historii obecny jest w każdej alejce ( świadczą o tym epitafia i daty wyryte na kamiennych płytach). Niestety nawet tabliczka  informująca ,że obiekt ten jest wpisany na listę UNESCO, nie odstrasza złodziei, przed dewastacją cmentarnej architektury.




Czasem odnoszę wrażenie, że ,,dziedzictwo kulturowe,, stało się jakimś abstrakcyjnym stwierdzeniem.
A dla wielu pojęcie ,,świętości,, ,ogranicza się jedynie do  rozmyślania o ,,świętym spokoju,,.


Zważywszy na to, początek listopada bardziej kojarzy mi się z czasem refleksji, niż halloweenowym ucztowanie, życzę Wam aury która będzie sprzyjała kontemplacji. 

You May Also Like

14 komentarze

  1. piękne zdjęcia... Tobie też spokojnego czasu na te listopadowe zadumanie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo lubię cmentarze. :) Z moim teściem mamy takie dziwne zainteresowanie, zdjęcia też tam lubimy robić! cudownie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam stare cmentarze. Każdy grób to dzieło sztuki.Ja ostatnio byłam w Zakopanym i tamten cmentarz mnie zachwycił. Teraz za każdym razem kiedy będę odwiedzać to miasto będę zaglądać na Pękso wy Brzyzek.
    Piękne zdjęcia zrobiłaś.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. ja ciągle zadaje sobie pytanie dlaczego teraz mamy wszystko takie badziewne? począwszy od architektury- nowoczesne budownictwo jest odpychające, nawet książki wydawane teraz wyglądają często jak gazetki...jedzenie-śmieciowe...pomniki na cmentarzu wprawiły mnie w totalne zasępienie...są piękne jakby nierealne, oby chronione nadal trwały!!pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  5. glupkow nigdy nie zabraknie jedni beda budowac inni niszczyc,

    OdpowiedzUsuń
  6. Masz rację, ja także poczatek listopada uważam za dobry czas na refleksje. Niech Halloween zostanie w Ameryce, uważam ze Polacy nie muszą ubarwiać sobie w żaden sposób tego święta. Jest dobrze tak jak jest i taki nostalgiczny dzień w roku jest czasami bardzo potrzebny. Pozdarwiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Byłam na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie i chodziłam po nim oczarowana! Uwielbiam takie miejsca.
    Twoja aranżacja na grób powaliła mnie prostotą i elegancją!
    Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
  8. w podstawówce całą ekipą na każdej przerwie "włamywaliśmy" się na XIX-wieczny cmentarz ewangelicki. Bardzo podobny mi się wydaje do tego, który sfotografowałaś...

    Raz, że cmentarz "Twój" piękny, a dwa, że przecudnie go uwieczniłaś. Jestem pod wrażeniem:)))) i się zatapiam. w mury!
    Pozdrawiam:D

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja też mam taki, jesli można tak powiedzieć, ulubiony cmentarz, na Mazurach w lesie, obok miejscowości, gdzie spędzamy wakacje, jest stary niemiecki cmentarz. Piękne nagrobki, niestety tez zniszczone, ale jeden, pod którym spoczywa Gertruda zawsze skłaniał mnie do refleksji - kim była? Czy jeszcze ktoś ją pamięta?
    Wielu refleksji ....
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię nastrój cmentarza-taki spokój,ale ten wygląda wręcz mistycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Prześliczne zdjęcia, zatrzymałaś zadumę w kadrze. Ja właśnie taką dewastację widziałam ostatnio na cmentarzu Żydowskim w Cieszynie... Nie mogę znieść myśli o tym, ze nawet na cmentarzu nie ma świętego spokoju.

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne zdjęcia, jak zawsze Kamilo! A ten kwiat przy omszałym kamieniu - poezja.

    OdpowiedzUsuń
  13. ..omszałym drewnie miało być ;-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas i pozostawione słowo.

LinkWithin

https://www.instagram.com/home_fragrance/